Tipy, ako vybrať dobré zimné gumy

Presný dátum vhodný na prezutie zimných pneumatík nie je možné stanoviť, spoliehať by sme sa mali predovšetkým na svoj zdravý rozum, sledovať počasie a predvídať. Pozrite sa s nami na niekoľko tipov ako si vybrať dobré zimné gumy.
zimne pneu

Presný dátum vhodný na prezutie zimných pneumatík nie je možné stanoviť, spoliehať by sme sa mali predovšetkým na svoj zdravý rozum, sledovať počasie, predvídať a zákonom stanovený termín pokladať za posledný možný. Pneumatiky si v podstate neprezúvame len kvôli zákonu, ale hlavne kvôli svojej bezpečnosti. Ideálny čas na prezutie vozidla do zimných pneumatík nastane vtedy, keď teploty začnú klesať pod  7°C. A ak chcete byť na bezpečnej strane, môžete jednoducho dodržiavať osvedčené pravidlo „O-to-E“, čiže od októbra do Veľkej noci (ang. October to Easter). A prečo vlastne máme auto prezúvať do zimných pneumatík a ak, tak do akých ? To je dnes hotová veda. Doslova.

Rozdiel medzi zimnými a letnými

Keďže žijeme v miernom podnebnom pásme, v ktorom máme štyri ročné obdobia a pre každé sú typické iné poveternostné podmienky, je veľmi ťažké vyrobiť pneumatiky, ktoré by zvládli celý ich rozsah. Preto dnes výrobcovia upúšťajú od celoročných pneumatík a špecializujú sa na vylepšovanie sezónneho obutia a na mieru prispôsobujú jednotlivé parametre pneumatík.

Letné pneumatiky sú ideálne v lete a vyrobené sú tak, aby zvládli extrémne vysoké teploty, bez problémov odvádzali vodu z drážok a zamedzili aquaplaningu. V zimnom období sa ale stávajú nebezpečnými a počas nízkych teplôt a na zasnežených cestách si v porovnaní so zimnými zachovávajú iba 20% spoľahlivosť.

Zimné pneumatiky sú prispôsobené nízkym teplotám a zhoršeným poveternostným podmienkam, teda pre použitie na zasneženej a zľadovatenej vozovke. Ak ich používame v lete, zákon nám to síce umožňuje, ale rýchlo sa opotrebúvajú, sú hlučné, zvyšujú spotrebu a ich účinnosť ostáva zachovaná na 80%.

Minimálna hĺbka dezénu pre letné pneumatiky je 1,6 mm a pre zimné je v našich zemepisných šírkach legislatívne stanovená na 3 mm, výrobcovia však odporúčajú aspoň 4 mm.

Letné alebo celoročné pneumatiky?

Ak prezúvate pneumatiky, ktoré nie sú ešte ojazdené, ale majú svoj vek, a teda už nemajú dobré jazdné vlastnosti, možno ste sa zamysleli nad tým, či by nebolo lepšie a hlavne lacnejšie obuť auto do nejakých dobrých celoročných, namiesto investovania do dvoch sád – sady letných a sady zimných. Celoročné pneumatiky kombinujú vlastnosti letných a zimných pneumatík a sú kompromisom. Mali by teda fungovať dobre počas celého roka. Keďže na trhu sú stále ponúkané, ako to vlastne je ?

Moderné celoročné – alebo univerzálne – pneumatiky sú vyrábané so zámerom spojiť výhody letných a zimných produktov. Zloženie použitej gumovej zmesi je navrhnuté tak, aby zaistilo čo najlepší výkon, ako v príjemných, tak aj v mrazivých podmienkach. Zaistí tak tým optimálny výkon pneumatiky po celý rok. Vzor dezénu na celoročných pneumatikách väčšinou pripomína zimné pneumatiky. V strednej časti má viac zárezov, ktoré poskytujú dobrú trakciu na snehu a vonkajšia časť behúňa je vyrobená z menšieho počtu masívnych blokov ako na letných pneumatikách, čo zabezpečuje stabilitu pri jazde vo vyšších rýchlostiach.

Musíme však rátať s tým, že sú výsledkom kompromisu, a teda by sme od nich nemali očakávať v lete špičkové vlastnosti na úrovni letných a v zime zimných pneumatík. Hodia sa napríklad do mesta, kde sneh na ceste nie je po celý čas, nevyžadujú sezónne návštevy pneuservisov kvôli prezutiu a vďaka tomu šetria čas a peniaze. Všeobecne sú vhodné pre vodičov, ktorí najazdia ročne maximálne 6000 km a hlavne preferujú pokojný štýl jazdy. Pri prekonávaní menšieho počtu kilometrov a pri miernom štýle jazdy zväčša v meste neopotrebujeme sezónne pneumatiky tak, aby stratili svoje vlastnosti, ale skôr zostarnú, ako sa opotrebujú. Navyše podmienky v meste majú len zriedka extrémny charakter. Z finančného hľadiska je lacnejšie vymeniť celú sadu celoročných pneumatík po 4-5 rokoch používania a najazdení napríklad 30 tis. km, ako počas 8-10 rokov používať dve sezónne sady gúm. Takže?

kosice pneuservis zimne gumy

Podľa čoho vyberať pneumatiky

Výrobca :
Ak chcete jazdiť na gumách aké používajú piloti F1 alebo ste prívržencom niektorej konkrétnej renomovanej značky, tak asi nemáte čo riešiť. Výber je vám jasný a vyberiete si z jej ponuky, aj keď zaplatíte o niečo viac. Na trhu je však dnes v ponuke aj mnoho iných značiek pneumatík, ktoré v testoch vykazujú podobné vlastnosti ako značkové a oplatí sa zvážiť aj kúpu niektorých z nich – informujte sa u nášho personálu, ktorý vám rád poradí.

Rozmery :
Každé vozidlo je konštruované na určitý rozmer pneumatík, ktorý má zapísaný v technickom preukaze, a ten sa oplatí dodržiavať. Vozidlo na takýchto pneumatikách jazdí najbezpečnejšie a aj najekonomickejšie. Ak je obuté na iných pneumatikách ako je predpísané, hrozí totiž majiteľovi vozidla pokuta.

Určenie :
Okrem dodržania rozmeru pneumatiky je tu ďalšia vec – jej určenie pre konkrétny druh vozidla. Aj osobné vozidlá, najmä s väčšími kolesami, môžu mať zhodný rozmer pneumatík ako napríklad SUV-ká, ktoré jazdia aj po nespevnených cestách alebo aj ako niektoré malé nákladné vozidlá, ktoré sú stavané na oveľa väčšiu hmotnosť ako majú osobné vozidlá.

Vlastnosti :
Ak už toto všetko ovládame, na čo by sme sa mali hlavne zamerať pri výbere tej správnej pneumatiky? Najjednoduchším pomocníkom je štítok, ktorý je nalepený na každej pneumatike. Každý nový model pneumatiky je skôr, ako sa dostane na trh, testovaný v spotrebiteľských organizáciách, výskumných ústavoch či v médiách s motoristickým zameraním. Tam sa testuje množstvo rôznych parametrov a na základe zistených výsledkov je pre bežných motoristov spracovaný jednoduchý prehľadný štítok. Je nalepený na každej pneumatike a sú na ňom tri najdôležitejšie parametre – spotreba paliva, priľnavosť na mokrom povrchu a hlučnosť.

Podľa nich si najjednoduchšie a najrýchlejšie vieme porovnať medzi sebou či už jednotlivé dezény toho istého výrobcu, alebo aj jednotlivé značky. Spotreba a priľnavosť na mokrom povrchu je tam vyjadrená graficky na sedemmiestnej stupnici označenej písmenami od A – najlepšia – po G – najslabšia (ale stále splňujúca zákonom stanovené normy) a hlučnosť je vyjadrená v decibeloch a jednou, dvomi alebo tromi zvukovými vlnami. Ak si vedľa seba postavíme štítky rôznych pneumatík, prehľadne na nich vidíme v čom sa líšia a môžeme sa tak rozhodnúť, ktorá nám najviac vyhovuje.

Testy a recenzie :
Na rôznych motoristických portáloch, v printových médiách alebo u predajcov v e-shopoch si môžeme nájsť recenzie, skúsenosti a názory vodičov, ktorí pneumatiky, o ktorých premýšľame už vyskúšali. Môžeme si tiež nájsť kompletné hodnotenie a porovnanie pneumatík uskutočnené profesionálnymi organizáciami, ktoré sa zaoberajú testovaním motorových vozidiel – ako ADAC, TUV SUD Automotive, DEKRA, IDIADA, prípadne iné a rozhodnúť sa na základe ich zistení a odporúčaní.

Nechajte si poradiť

Ak ste sa už rozhodli, kúpili ste si alebo objednali si tie správne pneumatiky, ostáva vám už iba ich nahodiť, vyvážiť a na zimu je postarané. Radi vám s tým pomôžeme v našom pneuservise, tak ako aj so samotným výberom, v prípade, že ste sa to rozhodli prenechať odborníkom. U nás v AquaReine máte totiž možnosť objednať si alebo priamo na mieste zakúpiť pneumatiky. Aby toho nebolo málo, ak sa rozhodnete pre prezutie pneumatík u nás, pneumatiky vám pred obutím skontrolujeme a taktiež získavate umytie vozidla na linke od nás ZADARMO!

kosice pneuservis darcek

Čo s letnými pneumatikami? 

Zimné pneumatiky sú už na aute, ale čo s letnými ? Najlepšie je využiť služby pneuhotela v pneuservise, tam sa o nich postarajú profesionáli a vy sa tým nemusíte zaťažovať. Ak pre nich máte dosť miesta a rozhodli ste sa, že si ich uskladníte sami, mali by ste dodržať niektoré skutočnosti. Po  odmontovaní kolies z vozidla by ste pneumatiky mali dôkladne vyčistiť a prezrieť, či nie sú poškodené. Ak áno, najvhodnejšia je okamžitá náprava alebo úplné vyradenie. Odstráňte tiež všetky kamienky z drážok a až potom ich odložte.

Pneumatiky na diskoch skladujte uložené naležato na sebe alebo zavesené na držiaku za disk. Ak sú vyzuté bez diskov, tak ich skladujte zvisle vedľa seba a niekoľkokrát za sezónu pootočte. Pneumatiky skladujte na čistom, tmavom, suchom a mierne vetranom mieste. Tiež dajte pozor, aby neprišli do styku s chemikáliami alebo aby nedošlo k ich mechanickému poškodeniu, aby vám mohli v budúcej letnej sezóne opäť bezpečne slúžiť. Ak sa s tým však nechcete zaoberať, zverte ich do tímu odborníkov Košického pneuservisu AquaReina.

Komentáre