Čo je geometria kolies?
Geometriu kolies všeobecne poznáme aj ako geometriu vozidla, pričom ide o systém zavesenia kolies. Nastavuje sa pri ňom správny sklon kolies. V procese sa zarovnávajú a nastavujú do správnej polohy vzhľadom na odporúčania výrobcu pre optimálny odklon a zbiehavosť. Geometriou dosahujeme vzájomne rovnobežné kolesá, ktoré sa presúvajú kolmo po vozovke.
V čom spočíva hlavný účel geometrie kolies?
Základným účelom je minimálne opotrebovanie kolies pri jednak komfortnej a bezpečnej jazde. Týmto predĺžime životnosť auta, jeho ovládateľnosť a stabilitu, čo sa prejavuje aj na nižšej spotrebe.
Za akých okolností je geometria nevyhnutná?
Zjednodušene povedané, zakaždým, keď pri jazde pociťujete nadmerné chvenie a trasenie, pričom sa auto stáva ťažšie ovládateľným. Geometriu absolvujeme aspoň raz ročne alebo paralelne s prezutím vždy za nové pneumatiky. Geometriu možno skontrolovať aj častejšie, poprípade po silných nárazoch o pevnú prekážku, obrubník, pri nehodách a pri jazde po výmoľoch.
Typickým príznakom je nadmerné opotrebovanie kolies, ktoré v žiadnom prípade nesúvisí s ich životnosťou. Prejavujú sa aj problémy s riadením, napr. auto ťahá do strán, resp. volant odkláňa pri jazde na rovnej ceste a v zatáčkach sa len ťažko vracia do pôvodnej polohy.
Pozor! Geometriu vozidla narúšajú aj nekvalitné alebo zle namontované komponenty odpruženia.
Ako prebieha celý proces geometrie kolies?
S geometriou kolies sa obráťte na špecializovaný pneuservis, kde celkový proces kontroly uhla a smeru kolies trvá cca. od 20 – 40 min. podľa závažnosti problému. Ide o celkom jasný, postupný úkon, to aj napriek možným výchylkám v zbiehavosti či v samotných odklonoch.
Pri geometrii rozpoznávame optimálne uhly kolies vzhľadom na zbiehavosť a odklon. Aj samotný odklon, teda uhol kolesa od zvislej čiary pri pohľade spredu, môže byť pozitívny alebo negatívny. Auto má odklon pozitívny svojou hornou časťou kolesa od vozidla.
Negatívny, ak sa hornou časťou prikláňa k autu. Pravdepodobne, sa pri pozitívnom viac opotrebúva vonkajšia a pri negatívnom odklone viac vnútorná časť pneumatík. Nastavuje sa uhol závleku, čím sa reguluje chod pneumatík na rovnej ceste a po zatáčkach. Vyžaduje si veľmi individuálny a precízny prístup.
Kladné a záporné hodnoty môže vyjadrovať aj zbiehavosť kolies. Zameriavame sa na smer kolies vzhľadom na stredovú os. Ide o vzťah, rozdiel medzi prednými a zadnými bodmi tej istej nápravy. Aby sme dosiahli optimálnu zbiehavosť, stabilitu kolies, musíme najprv rozlíšiť jej kladnú alebo negatívnu výchylku.
Pri kladnej sa predné časti nápravy dostávajú bližšie k sebe než zadné. Predpokladá väčšie opotrebovanie vonkajších častí pneu. Pri zápornej ide o opačné situácie. Neprimeraná zbiehavosť súvisí aj s rutinnou výmenou, poškodením závesných častí (kĺby, ložiská kolies), preto ju diagnostikujeme radšej častejšie ako neskoro!