Ako najlepšie pripraviť auto na zimu?

Príprava auta na nastávajúce teploty pod 0 °C je nevyhnutná najmä z bezpečnostného hľadiska. Vonkajšie ochladenie prináša zmeny v tlaku, vo vlastnostiach, skupenstvách používaných látok. V tomto období sa zhoršuje viditeľnosť na cestách, terén pokrývajú hrubé nánosy blata, snehu a vody.
príprava auta na zimu

Zimné pneumatiky

O tom, že je dôležité pripraviť auto na zimu, svedčí hneď niekoľko povinností zo zákona, z čoho vyplýva, že prvým hlavým bodom sú spoľahlivé zimné pneumatiky. Viac info o zimných pneumatikách nájdete už v jednom z našich blogov. Len zdôrazňujeme, že hĺbka dezénu nemá byť menšia než 3 mm, aj keď sa môžete stretnúť s odporúčaním nie pod 4 mm dezénu pre použiteľnú zimnú pneumatiku.

Pneumatiky na zimu vymieňame nielen preto, že nám to nariaďuje zákon, ale najmä pre ich zmeny v kvalite. S klesajúcou teplotou sa totiž znižuje tlak v pneumatikách, preto ho v nich pravidelne kontrolujeme a korigujeme. Len pre predstavu, pri extrémnych teplotných výkyvoch o 10 °C menej dochádza k zníženiu tlaku v pneumatikách o 7 kPa. Negatívnym dôsledkom bývajú praskliny, v tom horšom prípade uvoľnenie behúňa až vybuchnutie kolies. Na našu bezpečnosť ale vplývajú vonkajšie zmeny a ich prejavy v pneumatikách už na prelome leta/jesene. Ich funkčné vlastnosti sa v podstate zhoršujú od 7 °C a menej. Preto stále platí – prezúvať!

Stav/test batérie

Môžete mať akokoľvek vybavené auto, ak zlyhá batéria, z miesta sa nepohnete. Pred zimou treba akumulátor skontrolovať a premerať. Pri teplotách pod 0 °C a pred dlhšími trasami je vhodné dobiť batériu naplno. Ale pozor! Batériu naďalej chráňte pred extrémnym mrazom, ľahko môže zamrznúť a opäť bude náchylnejšou na vybitie a poškodenie. Pred testovaním a nabíjaním ju vyberte z vozidla a nechajte pri bežnej vnútornej teplote rozmraziť. Hrozí ale, že batériu v takomto stave bude nutné vymeniť!

Údržba oleja a filtrov

S touto prípravou je najlepšie začať už na jeseň. Všeobecne sa riadime tým, že olej vymieňame po 15 až 20 000 km. Výmena oleja je nutná aspoň raz ročne. Pri štartovaní v zime má olej inú viskozitu a hustotu, čo spôsobuje aj jeho nižšia teplota. Stuhnutý olej sa tak dostáva do motora o niečo neskôr a ten v prvých km ide za studena. Negatívnych dôsledkom je rýchlejšie opotrebúvanie motora a o to viac, čím častejšie idete len na krátke trasy! V našich podmienkach vám stačí vyberať si z olejov odolných voči teplotám do -25 °C.

S tým súvisí aj výmena olejového filtra a ďalších. Pre dostatočný prísun vzduchu motoru venujeme pozornosť výmene vzduchového filtra, ale aj kabínového (peľového). Ten zabezpečuje správnu cirkuláciu a čistotu vzduchu v interiéri vozidla. Nezabúdame ani na kvalitu a čistotu paliva, preto pravidelne kontrolujeme palivový filter.

Nemrznúca chladiaca zmes

Typ na používanie vo vašom aute býva určený už od výrobcu. Pozor! Pri teplotách pod bodom mrazu vám určite nestačí destilovaná voda, ale nemrznúca zmes s čom najlepšou tepelnou kapacitou. Jej hlavnou úlohou je motor ochladzovať, zabraňovať prehrievaniu a zamrznutiu. Má odolať teplotám až do -35 °C a menej. Medzi jej prídavné funkčné kvality patrí ochrana pred koróziou či vodným kameňom.

Voda do ostrekovačov a rozmrazovač zámkov

Aj v zime potrebujete z čelného skla účinne odstrániť stopy po hmyze, soli a po iných nečistotách z ovzdušia. Zimný koncentrát by mal byť účinný do -40 °C, no kvalitnejšie zvládnu aj teploty pri -80 °C. Čisté je sklo aj svetlomety, zároveň obsahuje látky na ochranu pred koróziou.

Pred zimou určite nezabúdajte ani na starostlivosť o tesnenie v aute. V prípade, že to podceníte, doplňte svoju autovýbavu o rozmrazovač zámkov. Jeho hlavnou úlohou je pohlcovať, odpudzovať nadbytočnú vlhkosť. Zámky tak chráni pred opätovným primŕzaním. Taktiež obsahuje premasťujúce látky a ochranu pred koróziou.

Komentáre